Fysiotherapie bij nekklachten

Er zijn verschillende oorzaken waardoor nekklachten kunnen ontstaan; te weinig bewegen, te veel drukte/stress of misschien zit je te gespannen achter je computer. Tijdens een wedstrijdje voetballen kwam je in botsing met een andere speler en sindsdien heb je pijn in je nek of na een tentamenperiode heb je tegen het einde van de dag steeds zo’n zeurend, brandend gevoel in je nek en bovenrug.

Vaak is er niets ernstig aan de hand en verdwijnen de klachten vanzelf.

Soms kunnen nekklachten vervelende gevolgen hebben voor je dagelijks functioneren. Je kan niet meer achterom kijken op de fiets of in de auto, je hebt voortdurend pijn in je hoofd, je kan je niet meer concentreren of je slaapt slecht. Je voelt je erg vermoeid en aan sporten moet je al helemaal niet meer denken.

De gehele wervelkolom bestaat uit 24 opeengestapelde wervels, het sacrum en het staartbeen. De bovenste zeven wervels vormen de nek. In vergelijking met de onderrug of de bovenrug is de nek zeer flexibel. Een goed functionerende nek moet immers alle kanten op kunnen buigen en draaien om zo te kunnen voldoen aan alle functies die we er gedurende de dag van vragen. Om de nekwervels heen liggen allerlei kleine en grotere spieren, bindweefsel, banden, zenuwen en bloedvaten.

Net als bij de rest van de wervelkolom, worden ook de wervels in de nek onder andere versterkt door vele banden en spieren. De nek moet immers stabiel genoeg zijn om het hoofd te kunnen dragen.

Nek gerelateerde klachten kunnen zich uiten in een pijnlijke, stijve nek, maar ook hoofdpijn, duizeligheid of tintelingen in de gehele arm en hand komt regelmatig voor. In sommige gevallen staat nekpijn niet eens op de voorgrond, maar word je ernstig gehinderd door de beperkte bewegingsmogelijkheid van je nek.

Nekklachten

Veel voorkomende nekklachten bij ons in de praktijk zijn onder andere:

• Spierspanningsklachten
  • Nekhernia
  • TOS
  • Whiplash
  • Cervicobrachialgie (nek- en armpijn)
  • Cervicogene hoofdpijn (hoofdpijn vanuit de nek)
  • Slijtage
  • Nekpijn op basis van houdingsproblematiek
  • Mocht je problemen ondervinden met je nek tijdens of na het sporten of in het dagelijks leven dan kan je zonder verwijzing bij ons terecht voor onderzoek, advies en eventuele behandeling.