Fysiotherapie bij heup- en knieartrose

Heup- en knieartrose zijn een van de meest voorkomende vormen van artrose in Nederland. Een gezonde leefstijl, zoals voldoende lichamelijke beweging en geen overgewicht, speelt een belangrijke rol in het voorkomen van heup- en knieartrose. Daarnaast helpt een gezonde leefstijl beperking in activiteiten te voorkomen.
Fysiotherapie speelt, in combinatie met voorlichting en advies, een belangrijke rol in de behandeling van artrose. Daarnaast kan het helpen bij het verbeteren van fysiek functioneren, kwaliteit van leven en het verminderen van pijn.

Ook in het revalidatietraject, na een knie vervangende operatie, kan fysiotherapie het functioneren verbeteren en de pijn verminderen.

Behandeling heup- en knieartrose

De behandeling bij de fysiotherapeut bestaat uit spierversterkende oefeningen, oefeningen ter verbetering van aerobe capaciteit en oefeningen voor het uitvoeren van activiteiten waarmee beperkingen wordt ervaren.

Daarnaast zal de fysiotherapeut voorlichting geven over artrose, adviezen over een juiste (gezonde) leefstijl en informatie geven over de juiste balans tussen belasting en belastbaarheid.

Het is belangrijk dat patiënten tijdens en na de behandeling van de fysiotherapeut zelfstandig oefeningen uitvoeren en voldoende bewegen. Hiermee kan het behandeleffect ook op lange termijn worden behouden.

Klachten

De meest voorkomende klachten zijn (start) pijn en stijfheid. Andere veel voorkomende klachten zijn:

• pijn in de lies
  • lage rug pijn
  • pijn in voor/zijkant heup
  • instabiliteit
  • spierzwakte van de bovenbeenspieren
  • verminderde conditie

Deze klachten leiden vaak tot beperkingen in activiteiten zoals werk, sport en vrije tijd. Artrose leidt niet vaak tot arbeidsongeschiktheid, maar werkende mensen met artrose kunnen wel aanpassingen nodig hebben in hun werksituatie.